Budowa wózka widłowego

Jednym z elementów szkolenia na wózki widłowe jest poznanie jego budowy. Znajomość konstrukcji pojazdów transportu bliskiego jest konieczna do uzyskania pozytywnego wyniku na egzaminie przed komisją UDT oraz pomaga w późniejszej pracy operatora. W dzisiejszym wpisie zawarliśmy podstawowe informacje o budowie wózka widłowego.

Układ kierowniczy

W układzie trójkołowym koło tylne jest skrętne i napędowe w przeciwności do czterokołowego układu, gdzie koła przednie są napędowe a tylne skrętne. Różnica w usytuowaniu napędu wynika z tego, że w systemie trójkołowym koło tylne obraca się o 180 st. a, w niektórych modelach o 360 st. co stwarza zagrożenie ustawienia się koła tylnego w pozycji poprzecznej do kierunku jazdy, a co za tym idzie, istnieje poważne zagrożenie wyłamania go.

Układ hamulcowy

Hamulce służą do zatrzymania wózka, zmniejszenia jego prędkości jazdy oraz do unieruchamiania go na postoju. Każdy wózek wyposażony w fotel dla kierowcy powinien być wyposażony co najmniej w dwa układy hamulcowe – uruchamiane z miejsca kierowcy i działające niezależnie od siebie. Są to:

  • zasadniczy układ hamulcowy (tzw. hamulec nożny)
  • pomocniczy układ hamulcowy (tzw. hamulec ręczny)

Budowa i mechanizmy układu podnoszenia

Pionowe podnoszenie ładunków przez wózki podnośnikowe oraz ich załadunek i rozładunek możliwe jest dzięki posiadaniu przez nie specjalnego mechanizmu podnoszenia, którego głównym elementem jest maszt.

Rozróżniamy trzy podstawowe odmiany mechanizmu podnoszenia:

  • mechanizm o powiększonym wolnym skoku wideł, tzw. Hilo-Mast, Duplex,
  • mechanizmy wielostopniowe np. Triplex

W przypadku wózków specjalizowanych należy pamiętać, że maszt kończy się głowicą, na której montowany jest osprzęt dodatkowy.

W przypadku wózków specjalizowanych należy pamiętać, że maszt kończy się głowicą, na której montowany jest osprzęt dodatkowy.

Systemy sterowania układem hydraulicznym

W wózkach widłowych wyróżniamy dwa systemy sterowania układem hydraulicznym:

  • Bezpośredni – gdy manetki sterowania są w sposób bezpośredni połączone z rozdzielaczem, a ruch zaworu jest mechaniczny.
  • Pośredni – gdy mamy do czynienia z blokiem elektro zaworowym, czyli otwarcie zaworu jest inicjowane poprzez impuls elektryczny z manetki (możliwość stosowania solo pilota „manetki wielofunkcyjnej”).

Zawory bezpieczeństwa w wózkach widłowych

Zawory bezpieczeństwa są odpowiedzialne za zabezpieczenie przewodów instalacji hydraulicznej przed możliwością uszkodzenia na skutek nadmiernego wzrostu ciśnienia. Powinien on zadziałać w sytuacji, gdy zawiedzie zawór przelewowy. Niestety jego zadziałanie wiąże się z koniecznością wezwania konserwatora.   Zawory bezpieczeństwa pełnią typową funkcję zabezpieczającą, czyli działają sporadycznie, tylko w chwili nieprzewidzianego wzrostu ciśnienia w układzie.

Zawory przelewowe (zawory ciśnieniowe) – pracują w sposób ciągły, odprowadzając nadmiar oleju do zbiornika. Powinien on zadziałać w sytuacji, gdy np. osiągniemy maksymalne położenie masztu lub spróbujemy przeciążyć wózek. Powoduje to stabilizację ciśnienia w układzie hydraulicznym i zabezpiecza przed przeciążeniem.

Zawór dławiący – zabezpiecza siłownik przed nagłym niekontrolowanym opadnięciem w wypadku pęknięcia przewodu hydraulicznego, rozszczelnienia się układu lub znacznego spadku ciśnienia w układzie poprzez dławienie wypływu płynu co powoduje powolne kontrolowane opadanie siłownika z prędkością opadania ładunku do 0,6 m/s pod obciążeniem nominalnym.

Zamek hydrauliczny (to rodzaj zaworu odcinającego) – zabezpiecza siłownik przed nagłym niekontrolowanym opadnięciem w wyniku rozszczelnienia się układu lub znacznego spadku ciśnienia w układzie poprzez całkowite zamknięcie odpływu oleju z siłownika co powoduje utrzymanie jego pozycji, operator może go kontrolować przed rozpoczęciem pracy. Występuje on jedynie na wózkach specjalizowanych i jest montowany na siłownikach, które mogą się złożyć w wyniku rozszczelnienia.

Zawór pękniętego węża – zabezpiecza siłownik przed nagłym niekontrolowanym opadnięciem w wyniku rozszczelnienia się układu lub znacznego spadku ciśnienia w układzie poprzez całkowite zamknięcie odpływu płynu z siłownika co powoduje utrzymanie jego pozycji. Jednocześnie pozwala na awaryjne opuszczenie wideł w sytuacji, gdy układ jest szczelny, ale nie ma zasilania pompy – nie pozwala na to zamek hydrauliczny.

Po więcej informacji i szczegółową rzetelną wiedzę zapraszamy do naszego Centrum Szkolenia Zawodowego, gdzie przeprowadzamy profesjonalne szkolenia na wózki widłowe UDT, a także inne wartościowe szkolenia UDT. Co należy zrobić, aby przystąpić do egzaminu UDT? Zadzwoń do nas, a wszystko Ci wyjaśnimy – CSZ Krapkowice.

Jesteś zainteresowany szkoleniem na wózki widłowe? Zobacz!

KURS NA WÓZKI WIDŁOWE OPOLE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE NYSA
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE STRZELCE OPOLSKIE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE RYBNIK
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE RACIBÓRZ
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE OLESNO
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE KRAPKOWICE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE KLUCZBORK
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE KĘDZIERZYN-KOŹLE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE PRUDNIK
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE BRZEG
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE NAMYSŁÓW
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE GŁUCHOŁAZY
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE GŁUBCZYCE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE ZDZIESZOWICE
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE GŁOGÓWEK
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE DOBRODZIEŃ
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE PRASZKA
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE OTMUCHÓW
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE NIEMODLIN
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE GRODKÓW
KURS NA WÓZKI WIDŁOWE GORZÓW ŚLĄSKI

Podobne wpisy